Το ‘Αρχείο Ελλήνων Μουσουργών Θωμά
Ταμβάκου’ με τον ομιλούντα και τους συνεργάτες του στο πλαίσιο των
πολύχρονων και ποικίλων ερευνών του, με σκοπό την συνολική καταγραφή και
τεκμηρίωση των καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων των απανταχού Ελλήνων και ελληνικής
(και κυπριακής) καταγωγής μουσουργών λόγιας (έντεχνης) μουσικής, από τις
απαρχές της (9ος αι. μ.Χ.) μέχρι τις μέρες μας, έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στους
μουσουργούς της διασποράς και βεβαίως στη δισκογραφική παρουσία τους, όπως αυτή
έχει καταγραφεί, από το 1950 και εντεύθεν με την εμφάνιση των πρώτων
ηχογραφημάτων σε δίσκους βινυλίου ή επαφής, 33 και 45 στροφών και διαφόρων
ιντσών ως προς τη διάμετρό τους έως τις σύγχρονες μορφές αποτυπώσεως
ηχογραφημένου υλικού (CDs, DVDs, SA-CDs, κ.λπ.).
Το θέμα της εισηγήσεως αφορούσε
152 μουσουργούς της διασποράς (από τους 1605 συνολικά οι οποίοι έζησαν ή ζουν
εκτός Ελλάδας) με -έστω και μία- προσωπική δισκογραφική παρουσία (επίσημα
ηχογραφήματα αποκλειστικώς με δικά τους έργα). Ο περίπλους αυτός μέσω των 600
περίπου προσωπικών ηχογραφημάτων, αρκετά εκ των οποίων εκτέθησαν στην είσοδο
της Βιβλιοθήκης την ημέρα της εκδηλώσεως, έφερε στο φως παντελώς άγνωστες –στην
Ελλάδα- όσο και εντυπωσιακές πτυχές της λόγιας μουσικής δημιουργίας. Έγινε
αναφορά στις 'ανακαλύψεις' του Αρχείου: στους Γεώργιο-Δανιήλ βον Κάρλσμπεργκ
(Πράγα; 1569 ή 79 – 1612), Μύκολα Αρκάς (Ουκρανία, 1853-1909) (με ηχητικό
δείγμα από την όπερα "Κατερίνα" από σπάνιο ηχογράφημα 33στρ.),
Νικόλαο Χαρίτο (Γιάλτα Ουκρανίας, 1886–Τιχορέτσκ Ρωσίας 1918) (με ηχητικό
δείγμα τραγουδιού για φωνή και ορχήστρα από σπάνιο ηχογράφημα γραμμοφώνου
78στρ.) και Γεώργιο Υψηλάντη (Ισμαήλ Βεσσαραβίας, 1906–Λος Άντζελες, 1994). Με
τη χρήση πολλών οπτικών διαφανειών και ηχητικών παραδειγμάτων αλλά και την
παράθεση άγνωστων πληροφοριών καταδείχθηκε αφενός η ισχυρή παρουσία του
ελληνικού μουσικού δυναμικού και αφετέρου η ποσοτική υπεροχή της ελληνικής
διασποράς σε σύγκριση με τις αντίστοιχες άλλων χωρών.
Στο τέλος, ο
συνθέτης/πιανίστας και συνεργάτης του Αρχείου Θανάσης Τρικούπης ερμήνευσε στο
πιάνο -και σε πρώτη πανελλήνια παρουσίαση- μικρά έργα των Ελληνοουκρανών Σοβέτ
Βαρελά που (1923-1997. Έζησε στο Ουζμπεκιστάν ) και Ιβάν Κάραμπιτς (1945-2002)
από το υλικό του Αρχείου. Περισσότερες πληροφορίες στα links:
της 'ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΟΔΟΥ' του Παναγιώτη Ανδριόπουλου.Η βιντεοσκόπηση της εκδηλώσεως στο link:
http://videolectures.uoa.gr/records/mmbe/12-11-2012/Tabakos/no_slides.html